12. 01. 2019.

Pronalazak stana


Eh da, ako mislite da je teško pronaći posao u Austriji, vjerujte da ni pronalazak stana (ili kuće) nije ništa puno lakše (pogotovo jer svi želimo veliki stan, male stanarine te super lokaciju).




U ovome postu ću opisati Graz jer previše teksta bi bilo kada bih više gradova opisivao.
Graz ima dosta četvrti, a popis četvrti i njihov kratki opis možete vidjeti ovdje KLIK (iskoristite Google translate).

Možda se pitate koja je najbolja četvrt? Probajte iskoristiti ovu stranicu KLIK (iskoristite Google translate). Ja osobno živim u Lendu i nemam neke prevelike zamjerke, zapravo mi je i više nego dobro. Ovaj kvart je prije 4 godine bio lošije ocijenjen, no grad je dosta uložio u zadnje vrijeme u ovaj kvart tako da je sigurno sad po meni jedan među boljima (googlajte "Smart City Graz").

Evo i par natuknica na što pripaziti prilikom traženja stana:

  • Cijena: Na cijenu stanova (neovisno o režijama) uvelike utječe lokacija, prometna povezanost (blizina busa, tramvaja, određenih fakulteta), uređenost stana i njegova opremljenost (novo uređeni, posljednja adaptacija..) te nalazi li se stan u stambenoj zgradi ili je u sklopu obiteljske kuće. Uglavnom vam u oglasu stoji cijena stana s režijama (pročitajte uvijek do kraja detaljno oglas gdje stanodavac daje točan opis plaćanja režija i sam opis stana).
  • Opremljenost i očuvanost stana: Najbolje vam je da napravite listu stanova koje želite pogledati, dogovoriti termine za pregled sa stanodavcima te krenete u obilazak. Vodite računa da stan sadrži sve što smatrate da vam je potrebno za svakodnevni život kako biste što manje toga morali kupovati. Svakako provjerite jeste li slobodni negdje skloniti stvari koje u stanu ne želite ili zamolite stanodavca da iste ukloni iz stana. Provjerite što će vas sve dočekati u stanu kako biste odmah mogli procijeniti koliko ćete morati sredstava uložiti da biste stan uredili za normalan život. Također, samostalno provjerite rade li svi kućanski aparati (ako ih ima), i popišite štetu koju ste zatekli u stanu kako ne biste snosili odgovornost za nešto što niste učinili. Naravno da opremljenost stana ovisi i o cijeni koju ste za to spremni platiti. Svakako provjerite u kakvom stanju su zidovi stana, naročito ako ste se odlučili živjeti u suterenu, odnosno da stan nije pun vlage i da ne prokišnjava na dijelovima. Možda vam tijekom razgleda stana žuta mrlja u kutu izgleda bezopasno, no tijekom velikih oborina možda je upravo ona izvor kapanja vode ili vlage u stanu.Prilikom donošenja odluke o uzimanju stana dobro je zajedno sa stanodavcem pregledati cijeli stan i prokomentirati sve nedostatke (pukotina na zidu, stanje bojlera, plijesan na fugama i sl.) – tako se štitite od toga da vas stanodavac okrivi za nešto što nije vaša krivica, a istovremeno možete definirati sa stanodavcem je li štetu u skoro vrijeme potrebno sanirati ili ne, tko će to učiniti (on ili vi) te hoće li to i kako utjecati na cijenu najma i sl.
  • Lokacija: Iako će vam se na prvi pogled neki stan činiti boljom i povoljnijom opcijom zbog svoje lokacije, dobro izvažite sve troškove. Koliko će vas koštati putovanje na posao te koliko su vaš posao, prijatelji i dućani udaljeni od stana? Možda dođete do zaključka kako vam se isplati platiti neki drugi stan nešto više te dugoročno više uštedjeti.
  • Parking: Izbjegnite buduće probleme s parkingom i smještanjem vašeg automobila: Iako se ovo čini kao manje važna stavka, uzmite u obzir da se u bližoj budućnosti stan u kojem se nalazi može naći unutar parking zone te tako vam troškove stanovanja značajno podići. Izbjegavajte opcije u kojima morate mukotrpno svakog dana tražiti parking i gubiti vrijeme. Najbolja solucija ako se nudi je da uzmete i garažu koja pripada stanu.

Evo i koraka kako pronaći željeni stan:

1. Pronalazak stana preko oglasa



Po meni jedna od boljih stranica za pronalazak stana su  KLIK i KLIK.
Nakon što recimo otvorite prvu stranicu, odaberite pokrajinu za koju gledate stan (npr. Steiermark) te onda izaberite mjesto (npr. Graz).
Sad možete s lijeve strane dodatno filtrirati po poštanskom broju, cijeni, veličini i ostalim parametrima.
Dosta stanova ide preko agencija, pa ćete najvjerojatnije s njima imati komunikaciju.
Provjerite koliko morate kaucije dati i morate li proviziju platiti (ako ne morate platiti proviziju, često to naglase s "Provisionfrei").
Pripazite samo gdje Vam piše "Befristung" jer to označuje privremeni najam stana. Stanodavac je dužan ponuditi minimalno u ugovoru najam od 3 godine (može se bez problema produživati), no isto tako ima slobodu da prekine ugovor tj. izbaci vas iz stana nakon godinu dana uz prethodnu najavu od 3 mjeseca.

2. Termin za obilazak stana



Nakon što pošaljete upit da Vas zanima stan, javit će vam se povratno osoba/agencija s dodatnim dokumentima/informacijama o stanu te o prijedlogu termina kada bi Vam odgovaralo da dođete pogledati stan. Kao što sam prethodno napomenuo, moj savjet Vam je da si složite da imate više stanova pogledati u jednom danu čisto da budete vremenski efikasniji. Prosječno Vam treba za pregled jednog stana oko 30-40min. Dobro pogledajte stan i ne ustručavajte se upitati što god Vas zanima jer je Vama u interesu znati za što ćete davati svoje novce a isto tako je njima bitno da i što više stanova prodaju pa će se i oni dati truda da vam odgovore na sva pitanja.

3. Plaćanje režija




Nisam siguran je li ovo pravilo za sve, no ako pronađete stan koji Vam nudi neka agencija, najvjerojatnije ćete dobiti mali formular gdje im napišete svoj bankovni račun i automatski Vam se skida mjesečno s računa ili će vam dati i opciju da platite preko uplatnica ako vam je to jednostavnije. Ako se radi o novome stanu gdje struja još nije puštena, u tom slučaju ćete morati sami pronaći davatelja struje (više o tome u idućem postu). Zato je bitno po meni da pročitate cijeli oglas jer moguće je da će pisati da je stan + režije 600 eura, ali onda nadodaju "exklusiv Strom und Heizung" što znači da morate još nadodati na 600 eura i cijenu struje i grijanja. Uglavnom negdje do 6-tog u mjesecu traže da platite režije, no to će vam sve pisati u njihovom ugovoru tako da dobro to proučite da ne bi bilo kasnije nismo znali :).


Evo i kratke priče kako je to prošlo u mome slučaju:

Prije svega, ovo je što sam pronašao sebi za 800 eura mjesečno (potpuno novi kompleks zgrada):

- Stan od 80 metara kvadratnih
- Balkon od 14 metara kvadratnih
- Kavez od 5 metara kvadratnih gdje možete spremiti što poželite
- Garažno mjesto od 12,5 metara kvadratnih
- Struju moram dodatno plaćati koja iznosi cca 30 eura za moju potrošnju

Tražio sam stan preko raznih stranica, no moram priznati da sam imao stroge kriterije pa je potraga malo i potrajala, no isplatilo se.
Koristio sam tražilicu KLIK te pronašao oglas koju je nudila agencija ENW. Poslao sam im upit kolika je sveukupna cijena s režijama i kada bih mogao doći pogledati stan. Javili su mi se vrlo brzo povratno s dokumentima koji opisuju stan i kriterijima koje moram zadovoljiti da bih mogao dobiti stan. U mome slučaju su kriteriji bili (ne sjećam ih se baš najbolje) da dolazim iz države koja je članica EU i da sam zaradio u prošloj godini manje od 32.000 eura netto (za to sam im donio iz firme koje sam prethodno radio godišnji izvještaj koliko sam zaradio i zadnje 3 isplatne liste (preveo sam ih na njemački jer oni nemaju naravno pojma hrvatski. Možete svoju agenciju upitati je li možete donesti dokumente na hrvatskom pa im samo zaokružiti one bitne stvari poput ukupne neto plaće. Ja sam si dao malo truda da olakšam i sebi i njima cijeli proces).

Kada sam došao do stana da ga pregledam, dočekala me djelatnica agencije s kojom smo obišli sve vezano za stambenu zgradu i sami stan. Bio sam zadovoljan prikazanim te rekao da mi ga rezervira jer nisam još 100% siguran hoću li ga uzeti jer sam imao u planu pogledati još dva stana dok sam već u Grazu.
Rekla mi je da ga može rezervirati samo taj dan, jer potražnje su velike pa ne može duže čekati. Rekao sam da nema problema te da ću se ubrzo povratno javit. Pogledao sam ostale stanove i nisu bili loši, no ovaj koji sam prvotno vidio jednostavno mi je bio najbolji.
Poslao sam joj email da sam odlučio uzeti taj stan, pa sam dobio odgovor da su i oni "sretni" što sam se odlučio za njega te da ću sve daljnje korake dobiti poštom.

Tako je i bilo, poštom sam dobio poveću kuvertu gdje mi je bio ugovor, uplatnice i dodatne slike s opisima stana. Dobio sam ako se dobro sjećam rok od tjedana dana da uplatim proviziju i prvu najamninu pa sam sutradan otišao u banku, uplatio za proviziju 4700 eura, prvu stanarinu 719 eura te grijanje 79 eura.
Imajte na umu da za svaku transakciju Vam banka uzima proviziju za uplate u inozemstvo, u Erste banci ako idete u poslovnicu je provizija 10 eura ako se ne varam, a ako plaćate mobilnim bankarstvom, onda je manje. E da, što se tiče provizije i ove agencije, taj iznos od 4700 eura se naravno može dobiti natrag ako se odlučite izaći iz stana, no za svaku godinu dana boravka u stanu vam se taj iznos smanjuje za 1%. Pa recimo da odlučite nakon 2 godine izaći, dobiti ćete 4606 eura natrag. Ovaj stan ima mogućnost otkupa nakon 6 godina stanovanja u njemu.

Nakon što su mi potvrdili da sam uplatio, rekli su mi da im javim povratno kada bi mi odgovaralo da dođem preuzeti stan. Dogovorili smo termin, došao sam te me je dočekao njihov kao glavni inženjer za tu stambenu zgradu koji mi je dao sve potrebne stvari, upute te čak i male poklone kao znak dobrodošlice. Prošli smo još jednom cijeli stan da vidimo ako nešto nije u redu te da ako imam neku zamjerku da je možemo odmah i riješiti. Bilo je sve OK te sam potpisao papire da sam preuzeo stan. Dobio sam 5 istih ključeva, te ako jedan izgubim, moraju mijenjati brave na moj trošak naravno :).

Što se tiče modifikacije prostora i radova, rekli su da moram prvo tražiti odobrenje za ono što želim napraviti (jer na kraju ako želim izaći recimo za 2 godine iz stana, moram im ga vratiti kakvog sam ga i dobio prvotno.)
Jedini problem je bio što sam morao srediti struju, pa ću to objasniti u idućem postu gdje ću usput i objasniti koje stvari bi trebali napraviti prilikom preseljenja u Austriju :).

Vjerojatno nećete imati naravno potpuno isto iskustvo kao i ja, što je normalno, pa ukoliko se ukaže potreba za pomoć, slobodno mi se obratite, tu smo da si međusobno pomognemo :).

Nadam se da ste pročitali pokoju korisnu informaciju i sretno!






Broj komentara: 12:

  1. Pratim blog i stvarno pišeš korisne informacije.
    Do sada još nisam našla ovako detaljan opis o potrazi stana, hvala puno.

    OdgovoriIzbriši
  2. Vrlo korisne informacije.

    OdgovoriIzbriši
  3. Moze neki kontakt za vise info o zivotu u Graz.(stan,posao)

    OdgovoriIzbriši
  4. Odlican clanak, postoji li neki oglasnik nekretnina u Austriji na hrvatskom jeziku slican kao cribscan ali da ukljucuje sve regije Austrije?

    OdgovoriIzbriši
  5. Gospodo bez znanja njemackog jezika nemate sta raditi niti u Austriji niti u Njemackoj prvo jezik onda posao danas svaki kurac ode van niti je skolovan niti zna jezik nece raditi oce placu smjestaj i posao nades u sekundi samo jezik treba znati cjeli sam svijet obisao jer mi je takav posao kupio kucu u austriji i njemackoj tako da ovi blogovi doista nemaju smisla nije pola toga istina jesam se ismijao

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Pričate gluposti, ima poslova gdje traže prvobitno engleski jezik pogotovo ako već živite negdje vani.

      Izbriši
  6. Jel ima tko da zna nekakvi stan u Austriji -- BREGENZ -DORBIN .. trosobni mokim hitno nek se javi

    OdgovoriIzbriši
  7. Prilicno sam siguran da ste uzeli stan preko Genossenschaftswohnungen jer smo i mi imali slicne uvjete. Puno bolja i isplativija opcija od privatnog iznajmljivaca.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Moguće, nisam nikad gledao to iskreno :). No nisam više u tom stanu.

      Izbriši
  8. Pronalaženje i plaćanje stana mi je bilo najteže u austriji. Stanodavci nepoverljivi prema strancima, mnogo provera, stanarine previsoke, mada je sve drugo bilo ispoštovano. To što je pisalo u ugovoru to je i bilo. Smetalo mi što je nameštaj oskudan, u svim stanovima, mroao sam nešto od kuće da donesem.

    OdgovoriIzbriši